The Art Server

 
CatharinaDeLaedt

Art Brussels 2012 - een geslaagde editie

images-3_list Zondagavond werd de 30e editie van Art Brussels met succes afgesloten. Zowel de organisatoren, de deelnemende galeries als het publiek kunnen terugkijken op een mooie beurs. Een grote publieksopkomst (meer dan 31 000 bezoekers) en mooie verkoopcijfers zijn positieve elementen waarmee de deuren van deze editie konden afgesloten worden.

De duidelijke positionering van de beurs, die het vernieuwende karakter van de galeries en hun aanbod hoog in het vaandel draagt, maakt van Art Brussels een kwalitatief en avant - gardistisch hoogstaand evenement. Op die wijze komt Art Brussels tegemoet aan de verwachtingen van Belgische en buitenlandse verzamelaars, die steeds op zoek zijn naar nieuwigheden en naar te ontdekken kunstenaars aan het begin van hun carrière. De aanwezigheid van Europese kopers (Franse, Nederlandse, Zwitserse, Luxemburgse, Italiaanse, Deense, Duitse, Engelse, Griekse, Spaanse of Engelse) geeft de Belgische markt een stevige portie energie, maar de uitstraling van de beurs reikt tot ver buiten de Europese grenzen dankzij de opvallende aanwezigheid van Amerikaanse en Braziliaanse verzamelaars.

De combinatie van gevestigde namen en opkomende galeries kon ook dit jaar op waardering rekenen. De First Call sectie zorgde ervoor dat de trouwe bezoekers ook nieuwe galeries konden ontdekken. Opvallend dit jaar was de grote aanwezigheid van Italiaanse en Amerikaanse galeries. De Amerikaanse galeries Harris Liebermann en Alex Zachary / Peter Curie vielen extra op.

Bij de andere buitenlandse galeries overtuigde vooral galerie Gaudel de Stampa die kunstenaars tentoonstelde die reeds getoond werden in Brussel Lina Viste Gronli (Wiels). Plan B verkocht werken aan Franse, Nederlandse en Italiaanse klanten gaande van 4000 tot 25.000 Euro (een doek van de jonge Roemeen Serban Savu voor 25.000 Euro en een video van Miklos Onucsan voor 5.000 Euro).

Galerie C L E A R I N G (zone Young Talent) van de Fransman Olivier Babin met vestigingen te New York en te Brussel werd warm aanbevolen door kunstliefhebbers. Men kon er onder meer werk van kunstenaar Ancart bewonderen. Eveneens op dezelfde stand was werk te zien van de jonge rijzende kunstenaar Saâdane Afif (1970) dat verkocht werd voor de prijs van 480 Euro (de kunstenaar wordt eveneens vertegenwoordigd door Michel Rein, met werken rond de 40.000 Euro).

Ancart
Untitled (GREAT NADA) - Harold Ancart, 2011 - 242 x 505 cm
Copyright: courtesy the artist and C L E A R I N G

Een troef van Art Brussels is dat kunststukken kunnen verworven worden aan prijzen die ver verwijderd liggen van de recordbedragen die neergeteld worden in verkoopzalen. Een ontdekking was onder meer de geluidsinstallatie van Susan Philipsz bij galerie Ellen de Bruijne.

Zowel de nieuwe galeries uit de sectie 'First Call' als 'Young Talent' maakten van hall 3 een dynamische ingang. De galerie Inman, uit Texas, was voor het eerst aanwezig op Art Brussels en verkocht onder andere een, in België nog nooit getoond werk van de Amerikaanse kunstenaar Demetrius Oliver (37). De galeristen vertrokken naar huis met vol adressenboekje met namen van Belgische, Franse, Nederlandse en Amerikaanse verzamelaars.

De galerie Eleven Rivington die voor de tweede keer op de beurs stond, verkocht goed aan nieuwe klanten uit Nederland en Duitsland: het werk van Michael DeLucia (33, VS) vond kopers voor 10.000 Euro. Bij Honor Fraser, eveneens aanwezig voor de tweede keer, werd er verkocht voor bedragen tussen de 10.000 en 20.000 Euro, dankzij verzamelaars uit België, Spanje en het Verenigd Koninkrijk. Elisa Platteau & Cie verkocht de collage van Valérie Mannaerts, ontworpen voor de catalogus van Art Brussels en verkocht eveneens een groot deel van de Solo Show van Danai Anesiadou. De galeries Tanya Leighton, VidalCuglietta (verkoopprijzen van 2.000 tot 12.500 Euro) en Nadja Vilenne hebben van hun kant succes gehad bij zowel Belgische als buitenlandse kopers. Galerie Grimm uit Nederland verkocht twee belangrijke stukken van Matthew Day Jackson, waarvan één aan een Portugese verzamelaar voor 60.000 Dollar en het andere aan een belangrijke Belgische verzamelaar. Carl Freedman (galerie uit London) toonde werken tussen 5.000 en 16.000 Euro en verkocht werken van al zijn kunstenaars.

grimm_ImagePress3
August 9, 1945 - Matthew Day Jackson, 2011 - 244 x 472 x 36 cm
Copyright: Courtesy of the artist and GRIMM

De Gallery zone met voornamelijk gevestigde waarden, verkocht eerder aan redelijke prijzen, maar toonde eveneens belangrijke stukken, zoals een werk van Anish Kapoor bij Micheline Szwajcer of werk van Tony Oursler dat door de Berlijnse galerie Wentrup verkocht werd voor 85.000 Dollar. Bij Michel Rein, ook een trouwe Art Brussels - deelnemer, was de kunstenaar Raphaël Zarca de lieveling van de Belgische kopers. De rijzende ster Michael Riedel (40) trok eveneens de aandacht van verzamelaars. Michel Rein kon belangrijke contacten aanknopen met Duitse verzamelaars. De Griekse galerie Bernier/Eliades blikt terug op een succesvolle deelname met een verkoop van enkele stukken van Gilbert & George en Jonathan Meese.

Rodolphe Janssen toonde en verkocht grote werken van de jonge Belgische kunstenaar Thomas Lerooy. Hij verkocht eveneens een Adam McEwen voor 105.000 Euro aan een Europese koper, een ster van Kendell Geers voor 44.000 Euro aan een koper uit Londen, en een stuk van Gert & Uwe Tobias aan een Belgische verzamelaar voor 42.000 Euro. Galerie I8, die terug was na een rustperiode (sinds 2007) verkocht zeer goed aan Belgische verzamelaars aan prijzen tussen de 2.000 en 20.000 Euro (waaronder een Olafur Eliasson voor 20.000 Euro).

De buitenlandse galeries IBID Projects, Jeanne Bucher/Jaeger Bucher en Pilar Corrias (prijzen tussen 5.000 en 20.000 Euro) sloten mooi af met 15 verkochte werken en interessante ontmoetingen met Belgische en Amerikaanse verzamelaars. Bij de Solo Shows werd het werk van de Iraanse fotografe Shirin Neshat bij Gladstone enorm gewaardeerd wat zich vertaalde in een goede verkoop. Gladstone kende ook veel succes met werk van Roe Ethridge en Allora & Calzadilla. Kenners konden niet naast de stand van Elisabeth & Klaus Thoman kijken die John M. Armleder tentoon stelde of die van Galerie Meessen de Clerq die werk toonde van een andere rijzende ster, Fabrice Samyn.

Bij de Solo Shows werd Matt Connors - vertegenwoordigd door de Amerikaanse galerie Cherry & Martin - beloond met de Belgacom Art Price. De 2 andere genomineerde waren Davis Rhodes (Office Baroque - B) en Susan Philipsz ( Ellen De Bruyne Projects - NL). Connors gaat op geheel eigen wijze om met de schilderkunst (waarde van zijn schilderijen bedragen ongeveer 12.500 Euro en werden allemaal verkocht).

Voor de 4de éditie van Art in the City, de openluchttentoonstelling ondersteund door de Stad Brussel werden Neal Beggs (Aliceday) en Erwan Mahéo (VidalCuglietta) uitgekozen om een beeldhouwwerk op de voetgangersverbinding tussen het zuidstation en het stadscentrum te plaatsen.

Het OFF programma schonk dit jaar veel aandacht aan de vele privé kunstcentra die opgericht werden door verzamelaars gevestigd in Brussel, zoals het nagelnieuwe CAB waartoe Hubert Bonnet de aanzet gaf, de Vanhaerents collectie, die van Frédéric de Goldschmidt, van Amaury en Myriam de Solages, van Eric Fabre of nog van Alian Servais die zijn collectie maar blijft aanvullen.

De conferenties werden druk bijgewoond (de video's van de debatten en Art Talks zijn on line op de website van Art Brussels te zien. Het interview tussen Rem Koolhaas en Hans Ulrich Obrist trok een groot publiek. De andere talks, onder andere de conferentie over Documenta, werden eveneens gewaardeerd en illustreerden nog maar eens de rol van Art Brussels als internationale ontmoetingsplaats.
Een uitstekende 30ste editie, tenslotte, zo luidt de unanieme mening van de galeriehouders en de verzamelaars.

www.artbrussels.be

Categorie
Beeldende Kunst
Auteur
GG
Datum
24 april 2012

Deel via